Nos úgy döntöttem írok egy kis szösszenetet a Gravekeeper's (továbbiakban GK) archetípusról, a GK deck jellemzőiről, sajátságairól, valamint két teljes decket is leírok - igaz, nem sokban különböznek.
A leírás KCVDS alá vonatkozik, tehát az utóbbi 2-3 TCG boosterben megjelent lapok nem szerepelnek itt (pl. nincs Gravekeeper's Recruiter - sajnos) .
Aki ismer, tudja hogy nem tartozom a legkreatívabb játékosok közé, viszont amilyen témát ismerek ott azért én is tudok alkotni. Első témámnak a GK-t választottam, mert mostanában elég sokat teszteltem ezzel a decktípussal, így van mire alapoznom. A tapasztalat azt mutatja, hogy mégha nem is egy top deck, a GK egy elég konzisztens és stabil deck tud lenni, ha jól megépíted, ráadásul nem nehéz használni, így kezdők is elboldugulnak vele. GK története:
Még a hőskorban, 2003ban jött ki az alap GK archetípus csapat - ez volt a játék történetében a legelső archetípus. Vagyis olyan, azonos nevű szörnyek, amik összedolgoznak egymással a mezőn, rendelkeznek support lapokkal (legtöb besetben saját field spellel is), és legtöbb esetben megkívánják hogy a deck szörnyei 80-90, vagy akár 100 százalékban kizárólag az archetípusból kerüljenek ki. Ezáltal a decknek lesz egy "feeling"je, vagyis nem random összedobált lapokból tevődik össze, viszont így sok esetben kimaradnak úgynevezett "staple", vagyis a legtöbb deckben használt univerzálisan erős lapok, szóval ez egyszerre előny és hátrány is tud lenni.
Mindegyik GK szörny kivétel nélkül spellcaster típusú, tehát spellcaster support lapokkal kivűlóan használhatóak és szinte kivétel nélkül DARK, ami a DARK support lapok miatt jó. Van sajét field spelljük - Necrovalley, ami könnyen kézbe kereshető és meglehetősen nagy előnyt biztosít ha kint van a mezőn.
Talán a kijövetel után egy ideig még "elment" a GK deck, hiszen akkor még nem nagyon voltak túl imba (túlzottan erős) lapok a játékban, de ahogy jöttek ki újabb és erősebb lapok, szépen lassan feledésbe merült a GK téma, ráadásul support lapok is csak elvétve jöttek ki. Egészen az utóbbi 1-2 évig, amikor vége kijött jó pár erősebb support lap, amiknek köszönhetően már egy egészen ütőképes decket lehet építeni belőlük.GK jellemzői:Szokás antimeta decktípusba besorolni a GK deckeket, és való igaz, hogy rendelkezik is antimeta elemekkel, én azonban inkább egy klasszikus beatdown kategóriába sorolnám, mivel az antimeta jellege csak onnantól érvényes, ha kiteszed a Necrovalley field spellt -és az sem életbiztosítás. A beatdown jellege viszont a duel során végig megmarad , jellemzően leginkább normal idézéseket hajtasz végre, egy körben csak ritkán idézel 1nél több szörnyet, a lapjaidat be kell osztanod, okosan, megfontolva kell kijátszanod őket - ezt nevezik konzervatív játékstílusnak. Ez ellentétben áll a szupergyors swarmolós deckek taktikájával, és bizonyos szintig a GK ezeket elég jól tolerálja , amennyiben képes vagy lassítani az ellenefeled játékát (meggátolod a big playeit).Erősségek:- egy jól megépített GK deck egyik legnagyobb erőssége, hogy kevés kivételtől eltekintve minden decktípus ellen jó
- elég konzisztens deck, bár nem annyira mint a legtöbb topdeck, de még így is tűrhető
- a lények ATK/DEF pontjai elviselhetőek, Necrovalleyvel együtt pedig képesek puszta harcban legyilkolni a szörnyek jó részét
- létezik egy olyan GK support spell, amit ha sikerül kijátszanod az első körben, olyan omg előnyhöz jutsz hogy onnantól szinte biztosan nyered a duelt - ennek az esélye pedig egyáltalán nem olyan kicsi, ha úgy építed meg a decket ahogy javaslomGyengeségek:- bármennyire is törekszünk a stabilitásra, előfordulhatnak kimondottan hulaldék kezdőkezek - sajnos ilyenkor valószínűleg veszteni fogsz, ugyanis ez nem kimondottan topdeckelős deck, nem jellemzőek a duelt drasztikusan megváltoztató lépések
- sebesség, bár vannak a deckben gyorsító lapok, még így is a lassab deckek közé tartozik
- Necrovalley-re való táamszkodás, nem állítom hogy ha nincs a kezedben ez a lap, vesztesz, ugyanis később behúzhatod/bekeresheted/ elvegetálhatsz nélküle is egy darabig viszont tény, hogy jelentősen jobb elsz az életed amint ez lap kiekrül a mezőre
védelem, kevés hely jut csapdalapokra, ezért Decreet használunk, ez azt jelenti hogy nem igazán tudsz mivel védekezniNa most nézzük át a GK szörnyeket és support lapokat.A deck egyik alap eleme, kötelező 3 darabot használni, ideális első körben kezdésnek. Még Necrovalley nélkül is igen magas a 2000 DEFje, tehát nehezen leüthető, az effectjével hozhatsz egy 1500 ATK , vagy azalatti GK lényt - legtöbb esetben Descendantot, Az efefct damage stepben történik ha megtámadják, tehát oppression nem tud mit kezdeni vele. CSak reménykedj, hogy az ellenfeled nem Cyber Dragonnal kezd (persze ha kint van Necrovalley, az se gond). Ha véletlenül Noblemanezik, az viszont... szopás. Nem véletlen hogy ezt a GK lapot még a mai napig is használják más deckekben is (monarch, scrap, vagy akár a cat synchroban is kötelező volt amíg nem banolták a cicát)
GK AssailantSajnos az effectjéhez szükséges a fielden lévő Necrovalley, de ha kint van, ez a lap minden szörnyet kivégez szinte, ugyanis nemigen van olyan szörny aminek az ATK és DEF pontja is nagyobb, mint 2000. Egy darab kötelező, bár láttam már kettőt is régebben deckekben.
GK CannonholderEz a lap egyszerűen szar. Nem éri meg használni, gyenge statjai vannak és az effectje is gyenge.
Létezik ugyan GK Burn build, de szerintem a mai formatban nagyon gyenge az a decktípus, nem is érdemes beszélni róla.
GK ChiefŐ a Főnök, bár egy 5ös szintű lényhez képest sajnos alacsony ATKja van. Eyg darabot azonban mégis használunk, mert ha tributolod, visszajön az elhasznált lény, mivel az effectje miatt egyből éleszthetsz egy GK lényt. Amíg még van priority a TCG-ben, nem rossz dolog éleszteni egy Descendantot és priorozni. Ráadásul amíg a Chief kint van, rád nem vonatkozik a Necrovalley hatása, tehát szabadon éleszthetsz lényeket, szóval, mint mondtam egy darabot tegyünk be a deckbe.
GK CommandantEz a lap nagyon hiányzott az eredeti GK csapatból, mert megkönnyít az egyik legfontosabb feladatot : legyen a kezünkben Necrovalley. Mindenképpen kell belőle 2-3 darab, én jelenleg 3at használok, hogy maximalizáljam az első körös Necrovalley esélyét. Ha már van Necrovalleynk és behúzzuk, akkor pedig 2100 ATK beatstick, illetve tartalékolhatjuk a Necro elveszítése esetére is. Érdekessége hogy ez az egyedüli monsta ami nem DARK, hanem EARTH.
GK CurseEz a lap még a Cannonholdernél is rosszabb... Még véletlenül se használjátok.
GK DescendantEz a lap csak pár éve jött ki, egyike azoknak amik felerősítették a GK decket. Az effectjével a mezőn bármit levihetünk, ideális Spy célpont. Kettő kell a deckbe.
GK GuardOldschool védelmi lap, jó effecttel, de ma már lassúnak számít - mégha maga a deck se egy gyors deck. Akkor éri meg, ha sikerül egy snychro, vagy tributolt erős lényt visszadobni kézbe, sima szörnyek ellen nem olyan magas a hatásfoka. Ha használod, egy darabot tegyél be, ne többet.
GK PriestessFizikailag nagyon gyenge lap, és a +200 ATK/DEF is szegényes. Ha kint van, a mező Necrovalley-nek minősül, ami nem rossz. Szerintem célraveztőbb ha inkább maxolod a Commandantot Necrovalleyt szerezz.
GK Spear SoldierNem rendelkezik egy omg effecttel (ahogy Joco mondaná : 10000 másik ilyen lap van), viszont nem Necrovalley-függő, vagyis konstans effect. Gyakrabban van Necrovalleyd, mint nincs, tehát 2000 ATk piercing sebzéssel elég jó, dandylion, tokenek, és rengeteg más alacsony DEFes lény ellen hatékony, mert bevisz +sebzést. 1 darab kell a deckbe, de ha Solidarity-verzót használsz akkor lehet hogy 2 is kell.
GK VassalEz a lap no komment.
GK WatcherDettó.
GK VisionaryIsmételten egy nemrégiben megjelent lap, végre egy magas ATK lény, ami harcban legyilkolhat mindent, és könnyű idézni, mivel elég hozzá egy GK (Spy 2000 DEfel? naná) . Próbáld meg akkor kirakni amikor van minimum 1-2 GK a kezedben hogy halhatatlan legyen (mármint destroy ellen persze) . Könnyen elérhető 3000-3500 vagy akár 4000 ATK is, tehát bivaly lap. Kettőt érdemes használni belőle.
NecrovalleyA deck lelke. Távolról sem nyújt tökéletes védelmet graveyard activation ellen, de megkönnyíti a duelt, ha kint van. Nem lehet removolni lényeket graveből, nem kell félni Chaos Sorcerertől, DADtól stb., Monster Reborn, Call stb nem aktiválhatók. Avarice se aktiválható ami belassítja a gyors deckeket amik a sebességre alapoznak. Olyan effect ellen sajnos, ami önmagát aktiválja, sajnos tehetetlen, pl. glow up bulb, vagy sangan és társai. Az 500 ATK/DEF növekedés pedig ugyancsak igen jó, sokat segít harcban. Amint meglátod ezt a lapot, azonnal játszd ki!
GK SteleNagyon jó +1es lap, az elhasznált GK szörnyeket visszakapod kézbe. Kötelező lap, kettő darab ideális, három már néha dead lehet kezedben.
Royal TributeEz a lap egész egyszerűen OMG kategória. Próbálj meg mindig nyerni a kő-papír-ollóban hogy kezdhess, mert ha ezt ki tudod játszani első körödben, gyakorlatilag nyertél. Nem elég, hogy az ellenefeled kidob minden szörnyet a kezéből (persze te is, de nyilván előtte kiidézel egyet a mezőre), , de még láthatod is a kezét! (Igen, ő is a tiédet, de érdemes lepakolni s/t ket is a mezőre, amiket amúgy is lepakolnál) Nem véletlenül lett ez a lap semi-limited. Ismert, hogy a KCVDSnek szar a shufflerje és gyakran ad full monster kezeket, többször előfordult hogy az ellenfelem nemes egyszerűséggel feladta a duelt, miután ezt kijátszottam, mert nem maradt lapja... Kb 50 százalék esélyed van arra, hogy Necrovalleyd legyen az első körben (3 necrovalley+3 commandant), így már csak imádkoznod kell hogy ez is meglegyen - persze ezért teszünk be 3 pot of dualityt!
Rite of SpiritNem rossz trap, de az általam javasolt GK buildben Decreeket fogsz használni, így semmi más csapdát nem használunk.
Most pedig nézzük át a nem GK-specifikus lapokat, amiket érdemes használni.
Breaker, the Magical Warrior - spellcaster és DARK, jó effectje van, jól passzol a deckbe
Caius the Shadow Monarch - 1 random beférhet, mivel a remove effectje hasznos pl. Stardust ellen, amit a GK csak nehézségek árán tud leverni legtöbb esetben, valamint vannak helyzetek amikor kint van GK lap, mondjuk egy Spy, és egy rátributolt Caius elég jó move, pláne hogy decreevel játszunk és (remélhetőleg) nem BTH-zzák le. Melesleg DARK.
Blackwing, Gale the Whirlwind - Az összes tuner közül az egyik legjobb effect, egy két lábon járó Shrink, nem BTH-zható, DARK, synchro kapacitást ad a decknek, mindneképpen érdemes használni.
X-Saber Airbellum - mivel a Gale limited, nem árt még egy tuner, jó effectje van és ez is level 3as, ami az Arcanite Magician miatt fontos
X-Saber Fulhelmknight - én Airbellumot és Galet használok, Fulhelm egy kis plusz védelmet ad, ez az előnye airbellummal szemben, ízlés kérdése ki melyiket akarja betenni, a Decree miatt az Airbellumot használom mert discardolni mindig jó.
Effect Veiler - spellcaster, tehát solidarity verzióba is bemehet, nem rossz dolog egy Trollra vagy Bamboo Shitre rádobni egy Veilert, mivel egyes szintű, megnyitja az 5ös szintű synchrok használatának lehetőségét (Catastor), bárcsak DARK lenne...
Malefic Stardust Dragon - egy érdekes lap, mivel ha a Necrovalley kint van (általában kint van), tudsz vele támadni, és megengedheted magadnak azt is hogy csak emiatt még egy Stardustot tegyél az extra deckbe, 2500 ATK beatsticknek nem rossz, viszont más lényed nem támadhat, ez leginkább topdeckelésnél jöhet jól
Allure of Darkness - mivel szinte csak DARK minden szörnyünk, kötelező gyorsító lap
Dark Hole - köteleő lap, nincs mit hozzáfűzni
Monster Reborn - szintén, mégha Necrovalley kint is van és dead, ez olyan lap hogy nem lehet kihagyni, max vársz vele pár kört
Pot of Duality - nagyon jó ebbe a deckbe, nincs rá ok hogy ne menjen bele 3, segíti a Necrovalley+ Royal Tribute álom kezdést és rossz kezeknél is jó ha nincs pl. egy szörnyed se, vagy kéne egy decree
Magical Dimension - az egyik legjobb spellcaster support spell, a legjobb, amikor Decree aktív és akkor chaineled amikor az ellenfél egyáltalán nem számít rá, egy jó mód arra hogy tribute nélkül beidézd Visionaryt
Book of Moon - kötelező spell
Mystical Space Typhoon - egy darab javasolt, kettő sok a Decree miatt, nekem volt rá példa hogy le kellett vinnem a sajét Necrovalleymet hogy használni tudjam a Monster Rebornt, de ez ritka, vannak azért face up spellek amik ellen kell az MST
Swords of Revealing Light - ősrégi lap, de ide jól beleillik, ha épp nincs szörnyed, vagy Necrovalley híján túl gyengék kint a mezőn
Giant Trunade - ez az a lap, amire nem mondanám hogy kötelező, de ha okosan, jó időben jászod ki, sokat segíthet, pl. előkészítheted vele azt, hogy semmiképpen ne negálják a royal Tribute-odat, vagy újrahasznosítod a Swords-ot
Forbidden Chalice - nem egy túl népszerű lap, de kel legy kis védelem mindenhova, egyrészt megvéd effektek ellen (Scrap Dragon, Black Rose, sorolhatnám), másrészt sok esetben Shrinkként is használhatod, mivel a GK szörnyek támadása alapból se olyan kicsi így az a +400 növekedés a damage stepben sokszor segít
Shrink - nem használom, de el tudom képzelni hogy működhet
Solidarity - ha nem használsz spellcastereken kívül más szörnyeket, akkor használd és harcban MINDENT legyilkolsz
Royal Decree - a field spellek és kötelező support spellek, valamint 3 duality miatt nem marad hely egy erős trap lineupra, így 3 decree tűnik ésszerű választásnak
Extra deck:
A GK decknek nem erőssége a synchrozás, de miért ne tegyünk be 15 lapot ha ingyen van? Mégha egy darab tunert se használunk, Monster Rebornunk akkor is van és hozhatunk vele tunert, ne adjuk meg az ellenfélnek azt a stratégiai előnyt hogy 0 lapos extar deckkel megyünk.
Legalább 1 tuner lapot azonban (Gale) használunk az egyik buildben, ha nem kettőt (Airbellum), tehát így már érdemes nézelődni, milyen synchro lapokat tegyünk be.
Leginkább 7es szintű szörnyeket fogunk idézni, mivel a tunereink 3asok a GK szörnyek pedig 4esek (kivéve Chief ami 5ös és Visionary amivel amúgy se tudunk synchrozni mert 8as), tehát nézzük miket érdemes betenni:
Arcanite Magician - no.1 synchro spellcasterek között, sajnos priorozni nem tudsz vele, de ha akkor hozod le mikor Decree aktív, akkor nem kell nagyon izgulni, az elhasznált Arcanite meg rá lehet tributolni Chiefet/Caiust, esetleg Veilerrel tovább synchrozhatod egy 8asba
Black Rose Dragon - alap 7es szörny, field takarító
Scrap Arhfiend - nincs effectje, de Stardust, Brionac stb killer lap
Blackwing Armor Master - én kb sose használtam, de meg van az a luxusod hogy betehetsz ritkán, vagy sosem használt lapokat is extrába, mivel Galet runolsz, ez is lehet Stardust killer, vagy stall szarságokat (Marsmallon) is elintéz a countereivel
Ancient Fairy Dragon - Akkor jó amikor másik field spell van kint, ezzel lezúzhatod és még kereshetsz is Necrovallyt, plusz kapsz ezer életet, nem utolsósorban 3000 DEFet nem igazán üt át senki
Lightning Warrior - ha kevés élete van az ellenfélnek, elég vicces ha pont ennek az effectjével nyersz...
Stardust Dragon, Scrap Dragon, Red Dragon Archfiend, Catastor, Brionac, Trishula - nagyon kicis az esélye hogy nem 7es szintű synchrokat fogsz megidézni, de ezek legyenekazért bent, mivel sose tudhatod mi lesz, (azért ott van a chief + level 3as tunereid)
Chimeratech Fortress Dragon - ha egy machine deck ellen mész és van olyan béna az ellenfeled hogy kinthagy egy CD-t és egy machinet, büntesd meg ezzel a lappal (erre an azért egy kisesély, mivel egy átlagos extra deckbe nem fér már be ez a lap, csak ha a player használ CD-ket)
Ezek után, nézzük meg a két féle GK decket1. GK + egy kis synchro3x GK Spy
3x GK Commandant
2x GK Descendant
1x GK Assailant
1x GK Chief
2x GK Visonary
1x GK Spear Soldier
1x Breaker
1x Caius
1x Gale
1x Airbellum3x Necrovalley
1x Monster Reborn
1x Dark Hole
2x Royal Tribute
3x Pot of Duality
1x Allure
2x GK Stele
2x Magical Dimension
1x Book of Moon
1x Forbidden Chalice
1x Giant Trunade
1x MST
1x Swords3x Royal Decreeextra:
2x Arcanite, 2x Black Rose, 1x Scrap Archfiend, 1x Ancient Fairy, 1x Lightning Warrior, 1x Stardust, 1x Scrap Dragon, 1x RDA, 1x Brionac, 1x Trishula, 1x Catastor, 1x Android, 1x Fortress Dragon2. GK Solid Spellcasters3x GK Spy
3x GK Commandant
2x GK Descendant
1x GK Assailant
1x GK Chief
2x GK Visonary
2x GK Spear Soldier
1x GK Guard
1x Effect Veiler3x Necrovalley
1x Monster Reborn
1x Dark Hole
2x Royal Tribute
3x Pot of Duality
1x Allure
2x GK Stele
2x Magical Dimension
1x Book of Moon
1x Giant Trunade
1x MST
1x Swords
3x Solidarity3x Royal Decreeextra:
3x fortress dragon, a maradék kb ugyanaz mint a másiknál, de mivel csak effect veilered van (vagy az se), tényleg csak inkább blöff miatt szükségesAz első deck 40es, a második 41es - vegyél ki egy solidarityt ha 40et akarsz.
Én az első verzióval játszom, mert a másodiknál fontosabb a jó kezdőkéz, és kicsivel instabilabb, viszont ha le tudsz kezdeni keméyn sebzéseket bevinni, akkor 1-2 kör alatt leütöd az ellenfél életét.
A tapasztalat azt mutatja hogy egy átlagos lobby player átlagos deckje ellen (tehát feltételezve hogy nem egy shonen jumprol kopizott top 8as deckkel játszik és nem noob, de nem is hellpr player) 10 duelből 7-8 at hozol ezzel a deckkel, a kezdőkezet, mákolásokat, matchupokat stb figyelembevéve.
Top deck ellen már nem ilyen jó az arány, ott még konzervatívabban és taktikusabbnak kell lenned, a megfelelő időben kell kijátszanod a az erős lapjaidat, de esélyed mindig lesz.